oprofessionell

Popkulturell dissektion av vardagstristessen

Att leva med apan

Publicerad 2005-08-28 22:03:26 i Allmänt,

Låt oss tala om ångest lite grann. Jag har alltid ångest, jag är alltid deprimerad. Min ångest är som en galen apa som alltid skriker på mig. Det spelar ingen roll hur djupt jag än flyr in i mig själv så kommer jag aldrig undan. Apan skriker varje gång jaga måste lita på någon. Den vill att jag ska vara ensam. Men när jag väl sitter där helt själv så skriker den värre än vanligt. Min apa är blodtörstig, den vill att jag ska dö. Den har lärt mig hur man hatar sig själv och hur man skadar sig själv. Jag skadar bara mig själv genom andra. Jag får dem att hata mig lika mycket som jag gör. De andra kommer aldrig att förstå hur det är att ha apans tjatter i öronen hela tiden.

För de andra är tillit en enkel sak och inte något som river sönder dem inne från. Jag hatar att lita, jag kan inte ens göra det längre. Det jag lärt mig från apans skrik och slag är att jag aldrig kan lita på mina känslor. Apan säger att jag är ful och inte duger till något förutom att blöda. Konstigt att jag aldrig slutar blöda, att jag aldrig slutar gå sönder. Jag vill att apan ska dö men jag vet att den är fäst vid mig. Jag kan aldrig komma undan.

Ilskan som finns i mig skrämmer mig ofta så mycket att jag måste ignorera och gömma den. Ilskan är en apas ilska och den vill slita sönder allt. Den vill slå mig och urinera på allt som jag är lite stolt över. Apan hatar flickan. Apan vet att han blir svag av flickan och hennes röst är starkare en tjattret. Då börjar apan viska om hur det är att lita på någon och att jag alltid kommer att vara för feg för det. 

Jag vill ignorera apan men det är svårt ibland. En del gånger så kan jag inte skilja på tjattret och mina egna tankar. Det händer att apan förvränger sanningen så att jag ska se hur svag jag är.  Ibland måste jag ta piller för att ens klara av en vanlig dag, det är när tjattret är öronbedövande. Apan säger att alla kommer hata mig om jag berättar sanningen. SÅ jag ljuger och säger att jag tar smärtstillande för de skador jag fått genom träning. Egentligen är det själen som är stukad.


Jag vill kramas med flickan och höra hennes tysta mumlande sång. Då blir apan tyst då får jag var amig själv och se saker för vad de egentligen är. Jag älskar flickan.


mellandag

Publicerad 2005-08-27 12:14:48 i Allmänt,

Känner mig lite tom och orkeslös idag. KAnske för attjag för en gångs skull har jobbat med skolarbete under hela veckan. Idag är nästan alla jag känner på fest där jag inte är bjuden. Det tänker jag och den alltid lika eminenta Martin råda bot på genom att dricka sprit och käka knäckemackor.  Det verkar bara bli vi två men va fan gör man inte för en bra fylla. Det blir för övrigt den sista på ett bra tag för min del.

Dags att ta en paus igen och se om inte glöden kommer tillbaka. På senaste tiden har det inte varit roligt att gå ut. Det råder en viss apati och lit eslitningar inom det gäng som jag alltid hänger med. Hoppas det vänder snart. Det kanske bara är jag som känner så här, det är kanske jag som blivit gammal och tråkig.


Alltid på väg

Publicerad 2005-08-23 16:02:29 i Allmänt,

Pysslat i lägenheten idag, var på IKEA igår och köpte lite saker som behövde monteras.JAg har bott här rätt länge nu men jag är inte nöjd med hur det ser ut än. Nu börjar det dock likna något. Sovrummet är snart komplett, jag ska bara fixa en taklampa. För mig är det viktigt att trivas hemma men det är svårt när man är student. Pengarna räcker aldrig till all det där man vill ha hemma. Men man gör så gott man kan.

Köpte en ny dator för pengarna från slavarbetet på Scan. Jag ville unna mig lite lyx och en dator är något jag verkligen behöver. Den gamla har börjat ge upp nu kan nästan inte ens kolla på film i den längre. När den kommer så börjar terminen på allvar och det ska bli skönt att börja plugga igen. JAg ser verkligen fram mot alla kurser och jag vet att allt kommer att gå bra den här gången.

För första gången så fick jag CSN-pengar utan att behöva krångla vilket känns som ett kvitto på att jag har skärp mig i skolan. Sen jag började på högskolan har mitt liv varit trasigt, det har hela tiden varit problem utanför skolan som stört. Men nu  har jag äntligen fixat allt så jag orkar ta det där sista steget och styra upp skolan också.

Just nu känns det som jag styrt mitt liv i rätt riktning nu är det bara att hålla kursen och ha lite kul på vägen.

på väg igen

Dvala

Publicerad 2005-08-16 14:06:21 i Allmänt,

Jag känner mig gammal, trött och oinspirerad. Vet vad det är som händer just nu men jag är bara så orkeslös. Helst vill jag bara ligga och titta i taket hela dagen. Kanske borde jag komma bort ett tag, jag kan inte riktigt slappna av här. Trots att det egentligen borde vara lugnt nu så känner jag mig orolig och rastlös.

 

Jag är antagligen inte så bra sällskap heller för jag är lite väl inne i mig själv just nu. Det finns spöken som aldrig försvinner inser jag nu. Rädslan för att hålla för hårt gör sig ständigt påmind. Jag är antagligen världens sämsta människa att ha en relation till. Det dåliga samvetet av att jag inte är så bar som hon förtjänar plågar mig oavbrutet. Jag önskar jag var roligare och mer spännande men jag har bara tappat glöden just nu.

 

Jag vet inte vad allt det här beror på kanske är det bara att jag är trött efter allt jobbande i sommar. Jag hoppas det är så enkelt och att jag vaknar till liv igen snart. Den här dvalan gör mig nedstämd.

Där jag är just nu i livet

The freedom to say Fuck you

Publicerad 2005-08-10 14:04:11 i Allmänt,

Tre dagar kvar på jobbet. Det ska bli så skönt att sluta på den där platsen. Att jobba där är en av de värsta saker jag gjort i mitt liv. Jag vantrivs verkligen. Folket är idioter och chefrna är något förvirrade. De tycks inte förstå konceptet sommarjobbare. Ingen av oss korttidsanstälda vill vara där egentligen. Jag har dessutom med hjälp av min stora trut och katiga attityd lyckats få sparken så jag sluter en vecka tidagre än beräknat. Det är det bästa som kunde hända. Jag hade inte klarat en vecka till.

Men nu är det snart slut och då är det bara att vänta på pengarna. Jag gillar att spendera pengar och nu är det ny förstärkare och högtalare som står på programmet. Men jag ska ruva på en del av guldet likt en drake så att jag har råd att göra vad jag vill senare i år.. Studielånet räcker inte särskillt långt när man lever som jag gör. Men jag har ingen lust att dra in på något heller.

 Helllre en helg i lyx, flärd och dekadens än och sen leva som en kyrkråtta än att vara en tråkig Svensson. Det är mitt sätt att leva. Och jag lever som jag vill och jag hoppas att alla andra hatar mig för det. Jag har varken tid eller lust och beklaga mig över hur skit allt är, jag vet att alla andra redan vet att livet mer elle rminde suger. Då får man göra det bästa av det och jag försöker göra det. Nån gång så kommer allt att hinna ikapp mig men va fan, jag är ung och det är då man ska leva och vara fri.

 NIkki Sixx sa en gång att vara ung handlar om: "The freedom to say fuck you". Det är en frihet jag mer än gärna begagnar.

 

 

Det är ett fritt liv

Publicerad 2005-08-07 21:41:12 i Allmänt,

Det var länge sen jag skrev men jag har haft mycket att göra. Jobbat skift i snart sju veckor nu och det tar på krafterna. Men nu är det sista veckan och det ska bli så jäkla skönt att återgå till vanliga livet i skolan. Annars har sommaren varit väldigt bra. Mycket fest och hängt med mina polare så mycket som jag hunnit.

Det har varit mycket musik i sommar, jag och P har inte haft tid men jag har hela tiden skrivit nya saker och nu kan vi börja skörda från den ansträngningen. P har också kommit igång och skriver fantastiskt bra låtar igen. Ibland så behöver man en liten paus för att få nytt liv. Jag tror så jäkla mycket på vår musik. Det är bra även om våra inspelningsmöjligheter är något begränsade. VI lär oss sakta hur vi ska få till det så det låter bra. Nu har vi i princip sex låtar klara.  

 Idag körde vi en riktigt bra session med P:s ny alåt och en ny från mig. Den ena låten putsades i på studiomaner medans min låt spelades in i två tagningar  live och tillsammas. Det kändes som det fannns en viss magii den tagingen som vi sparade.

Annrs har det varit en bra helg, blev bjuden på en rejäl fylla i fredags på Platens. Jag var kanske lite väl slirig på slutet men jag hade fan roligt. Dessutom har jag börjat träna igen efter ett långt och behövligt uppehåll. Det kändes underbart att rulla igång igen. Det kändes även extra bra när Johan sa att det var skönt att ha mig tillbaka. Det är då jag vet att det är där jag hör hemma

 

Om

Min profilbild

oprofessionell

Lite bättre än de flesta

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela