oprofessionell

Popkulturell dissektion av vardagstristessen

Brev till ingen alls

Publicerad 2005-11-29 17:19:34 i Allmänt,

Hallå


Ibland går jag förbi där du bodde men jag vågar inte knacka på. Jag undrar om du bor kvar och om du kommer ihåg vem jag var.  Jag vill bara veta vad du gör och allt är bra. Jag undrar om du någonsin kom dit du sa att du skulle. Jag glömde aldrig våra drömmar. Vi var sjutton år och på väg ner mot sjön. Vi visste allt om livet och du sa att du hade älskat klart. Jag sa att jag inte älskat än. Allt vi ville då var att komma bort. Där ute fanns ju allt som vi skulle bli. Kom du någonsin iväg, hittade du vägen bort?  Var det någonsin så enkelt som det verkade då?


Jag går kvar på samma gator än men staden har bytt namn. Jag tar linje 213 till ändstationen för att komma hem från stan. Varje dag är likadan och jag har gjort allt jag kan till leda. Jag bryr mig inte längre om att jag aldrig riktig kommer bort från allt det där vi brukade prata om. När jag var hög sa du alltid att ”du behöver inte allt det här”. Jag vet att du hade rätt och tiden stannade i en sekund.


Men den där känslan som drev mig dog aldrig riktigt ut och den håller mig fortfarande vaken vissa nätter. Det är fortfarande som att drunkna i sig själv. Men jag står ut med den nu. Jag tror du skulle ha varit stolt över mig. Fast jag kom aldrig fram, jag hittade aldrig hem. Jag är lika vilse nu som då fast jag vet lite mer om livet nu. Av demonen finns det nu bara ärr i armvecket kvar fast jag hör honom ibland när jag ska sova.


Men jag tror jag blev ok till slut. Jag tänkte på dig när det var som mörkast och på allt som du sa. Jag undrar om du någonsin tänker på mig, jag vill bara att du ska veta att allt är ok nu.



Du, ha det bra nu

Hälsningar från mig

Lie, cheat and steal

Publicerad 2005-11-15 22:11:03 i Allmänt,

Jag har en konstig vecka. I söndags dog min favoritwrestler Eddie Guerrero. Han var bara 38 år gammal och om han hade levt en dag till skulle ha varit världsmästare ännu en gång. Ni kanske undrar varför jag bryr mig om någon som håller på med en bluffsport. Jag bryr mig för att Eddie gjorde något som ingen annan offentlig person gjort för mig, han fick mig att känna.

Han fick mig att le och skratta. Han fick mig att hoppa upp och ner i soffan med mina polare Pontus och Stone Cold när han vann sin första tungviktstitel. Hans motto ”Lie, cheat and steal” måste jag ha citerat tusen gånger vid det här laget. När han snackade lyssnade man, när han brottades tappade man andan.

Han verkar ha varit en familjeman med ett stort hjärta. Han var älskad av sina kollegor och sina fans. Känns konstigt att det som gjorde att han så hastigt rycktes bort var just den sak som gjorde att jag tog honom till mitt hjärta. Hans demoner. Precis som undertecknad så hade Eddie en mörkare sida. Han förlorade nästan allt på grund av sitt drogmissbruk. Men han slog sig ur det och gick hela vägen till toppen. Jag beundrar honom för det, han inspirerar mig till att försöka göra det samma.

Tyvärr hann hans kropp ta så mycket stryk av alla droger att fyra år efter han blev nykter så orkade inte hans hjärta mer. Han dog snabbt och smärtfritt på morgonen men det känns ändå väldigt orättvist. Hjältar ska inte dö, de ska stå starka och visa vägen för oss vanliga dödliga.

En fallen hjälte är fortfarande hjälte.

Och jag då? Jag är sjuk och trött fast fysikt för en gångs skull. Var hos läkaren idag han gillade inte vad han såg och hörde. Mina lungor låter som på en rökare och mitt hjärta låter som på en 50-årig man. Jag är ung men jag har inte varit snäll mot min kropp och den börjar ge upp mig. Jag kan inte röra mig lika bra längre och det gör ont när man behöver ta i. Precis som Eddie så får jag sona för det jag gjort mot mig själv.  

Om

Min profilbild

oprofessionell

Lite bättre än de flesta

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela