oprofessionell

Popkulturell dissektion av vardagstristessen

X-mas in hell

Publicerad 2007-09-12 10:53:48 i Musik,

Ibland hittar man en sån där skiva som gör att hela världen försvinner under tiden man lyssnar. Jag hade inte mycket hopp om Sixx A.M skiva med tanke på hur usla de senste Mötley Crüe-skivorna har varit. Det finns ingen plats i mitt liv för avdankad sleezerock. Men Nikki Sixx är ändå den första idol jag någonsin hade. Jag tror inte det hade så mycket med musiken att göra som att han var en jävligt cool knarkare. Jag kände mig tvungen att införskaffa hans soundtrack till livet mellan julen 87 och julen 88 då hans herionberoende var som värst. Sekunden jag hör de första tonerna vet ja att den skivan kommer att var det bästa jag hör i år. Till vad som låter som en jul i helvetet börjar Nikki berätta:

December 25th, 1986. Van Nuys.
Merry Christmas....
Well, that's what people say at Christmas, right?
Except for normally they have somebody to say it to
They have friends and family
They haven't been crouched naked under a Christmas tree
With a needle in their arm like an insane person In a mansion in Van Nuys
They're not out of their minds
They're not writing in a diary
And they're deffinitely not watching their holiday spirit Coagulate in a spoon
I didn't speak to a single person today I thought....why should I ruin they're fucking Christmas?
I've started a new diary and this time I have a few new reasons
One: I have no friends left.
Two: So I can read back and remmeber what I did the day before
And Three: So if I die, at least I can leave a nice little suicide note of my life
It's just me and you, diary.... Welcome to my fucking life
Nobody would believe the fuck that happens inside my head
It's haunted
Now I've come down from the drugs it seems like a sick play
That I saw in a theatre somewhere
Thirty minutes ago I could have killed somebody
Or better yet....myself

Det där är per definition "fucked up" och jag älskar det. Det här är verkligen ett soundtrack till ett liv. Ett hemskt, skitigt, ensamt och meningslöst liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

oprofessionell

Lite bättre än de flesta

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela