oprofessionell

Popkulturell dissektion av vardagstristessen

Sen kom ingenting

Publicerad 2007-10-08 16:29:38 i Musik,

Jag har varit trött på musik ett tag nu. Det känns som all musik egentligen är skit och det bara är frågan om att få plats i media som räknas. Vem minns nu att Rolling Stones en gång i tiden inte kunde låta bli att bra skivor. Nu är det bara en cabaret där gamla trötta gubbar ska dryga ut sina redan överfulla bankkonton. Det borde finans en universell lag som gör att artisters pengar bara räcker till turnén är över, sen är de panka och hungriga igen och måste göra bra musik igen för att få äta och knarka som vanligt. Fast det skulle ju innebära att folk i allmänhet borde ha bra smak och det funkar ju inte så.

Men mitt i all min musikaliska misär kommer "ingenting". Fyra misantroper från Eskilstuna levererar en elektronisk knogmacka signerad Kent. Först visste jag inte vad jag skulle tro men ju mer jag lyssnade insåg jag hur skönt det är med ett band som vågar lite. Bara Kent har stake nog att reta upp hela sin fanbase genom att inte bry sig ett skit om vad som förväntas av dem. Jag är ledsen alla wannabe-indie 20-någontingåringar där ute, det blir ingen ny Isola hur mycket ni än låtsas stå mot hela världen. Det gör mig varm inombords när jag läser på kentforumet om hur besvikna alla gamla "äkta" fans är. Härliga Kent vågar gå vidare. Jag ser fram mot skivan mer än någonsin nu och hoppas att alla ska hata den för att den är så jävla bra.
image27


Det är många som ställer sig frågande till mitt gillande av Kent. "Trodde du var lite...ja, hårdare" är något som många sagt. Hård musik i alla sin ära men det blir inte hårdare och kallare än den nattsvarta värld som Jocke Berg målar upp. Han använder bara de kallaste isblå penslarna när han visar sin syn på omvärlden. Hans finlir med detaljerna får mig att rysa, en liten frasering här en oväntad vändning där. Det är en vansinnig och sjuk värld han vill visa mig och jag trivs i den. Sen skriver han bra texter också

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2007-10-16 15:21:32

Jag instämmer till så mycket 100% som det bara går. Kent bibehåller sin idolplats i mitt liv mycket på grund av just att de utvecklas.

Och mörkret förstås, mörkret som det knappt går att hitta hopp i ens; ännu ett modigt drag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

oprofessionell

Lite bättre än de flesta

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela