oprofessionell

Popkulturell dissektion av vardagstristessen

Rötter

Publicerad 2006-03-26 20:00:00 i Allmänt,

”Roots, bloody Roots” vrålade Derrick  VI hoppade upp och ner tillsammans med den kraftfulle sångaren. Vi svettades samma svett och andades samma luft. Vi och dom fanns inte längre. Vi och Sepultura var en och samma organism. Deras ilska och energi inneslöt oss. Jag ville verkligen störta hela samhället i just det ögonblicket. Det är ju det här som musik handlar om, att förmedla en känsla. Att få publiken att känna något.


Några minuter senare är det över. Sepultura har tackat för sig och är antagligen redan på väg till nästa spelning. Men det intrycket som de lämnande i mig växer sig bara starkare. Ibland så behöver man bli påmind om sina rötter. Vart man kommer ifrån, varför man blev som man blev. Bli påmind om att ju mer saker verkar ändra sig ju mer är det egentligen de samma.


Sepultura brukade vara världens viktigaste band för mig. De stod för allt jag beundrade. De var medvetna om sin omvärld och ville förändra den. Jag kände igen mig i ilskan och frustrationen Tyvärr så föll de lite på eget grepp och efter att de bytte sångare så hängde jag med i ett par skivor till och sen så försvann jag från hårdrocks scenen för att börja intressera mig för massa jävla mesmusik.


Jag kan säga att mina förväntningar förra lördagen var att jag skulle bli besviken. Jag trodde att deras eld hade brunnit ut för länge sen. Men när de väl äntrade scenen så stod de klart att dessa inte längre så unga män var precis lika arga som när jag först stiftade bekantskap med dem för snart 13 år sen. Tribaltrummor och politik har aldrig varit så inspirerande som när dessa herrar blandar alla element från sitt hemland Brasilien.  

sepultura

När de dundrade in i en pitbullversion av Refuse/resist så visste jag att de fortfarande hade det och att jag fortfarande har det. Jag kände mig mer levande än jag gjort på flera år. Sen det ögonblicket så har vardagen inte känts så grå längre. Jag kommer ihåg vad jag står för och varför jag gör det.


Nu efter tio år så känns deras ord mer relevant än någonsin



I
Believe in our fate
We don’t need to fake
It’s all we wanna be
Watch me freeeaaak !!

I say
We’re growing every day
Getting stronger in every way
I’ll take you to a place
Where we shall find our

Roots bloody roots
Roots bloody roots
Roots bloody roots
Roots bloody roots

Rain
Bring me the strength
Is breeding me this way
To get to another day
And all I want to see
Set us free

Why
Can’t you see
Can’t you feel
This is real
Ahhh

I pray
We don’t need to change
Our ways to be saved
That all we wanna be
Watch us freak

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

oprofessionell

Lite bättre än de flesta

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela